آخرین خبرها

دسترسی های سریع

اپلیکیشن دانش پژوه

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی زید عزه درباره آیت الله شهید مطهری و روز معلم:

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله:
إنَّما بُعِثتُ مُعَلِّما ؛ [كنزالعمّال، ح ۲۸۸۷۳]
من معلّم برانگيخته شدم.

دوازدهم اردیبهشت سالروز شهادت آیت الله استاد مرتضی مطهری رحمه الله علیه و روز معلم مبارک باد .

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی زید عزه درباره آیت الله شهید مطهری و روز معلم:

روز معلّم در جمهوری اسلامی برابر است با روز شهادت معلّم بزرگ مرحوم شهید مطهّری (رضوان الله تعالی علیه). خصوصیّتی در شهید مطهّری هست که این خصوصیّت را همه معلّمین – چه معلّمین حوزه‌های علمیّه، چه معلّمین دانشگاه‌ها، چه معلّمین مدارس و آموزش و پرورش- بایستی واقعاً الگو قرار بدهند و برای آنها باید الگو باشد. مرحوم شهید مطهّری، مرد دانشمندی بود، مرد متفکّری بود، واقعاً عالِم بود، فیلسوف بود، فقیه بود، به مسائل فکری تسلّط کامل داشت؛ این خصوصیّات در این بزرگوار بود لکن آن خصوصیّت خیلی مهم و ویژگی ایشان این بود که هم تولید فکر می کرد، هم نشر فکر می کرد؛ نشر فکر خیلی مهم است. این بزرگوار آرام نمی‌نشست، آرام و قرار نداشت؛ ما دیده بودیم؛ ایشان دائم در فکر بود، دائم دغدغه داشت که فکر درست را، فکر متقن و عمقی را بین مخاطبان خود نشر بدهد؛ و یک جهاد نرم‌افزاریِ به تمام معنا را ایشان در طول سالیان متمادی شروع کرده بود؛ با امواج مهاجم روبه‌رو میشد و سینه‌به‌سینه میشد و با آنها برخورد میکرد و بر آنها غلبه پیدا میکرد.
مخاطب خودش را هدایت میکرد و به مخاطب خودش در مسیر فکر درست، طمأنینه و آرامش و اطمینان می بخشید. شهید مطهّری مسئولیّت‌شناس بود، تکلیف‌گرا بود، واقعاً دغدغه‌ی تکلیف داشت. هرگز بیکار نماند؛ میراث علمی پیشینیان در اختیارش بود، خود او هم اندوخته‌های فراوانی را بر آن افزوده بود، و همه‌ی اینها را در اختیار مخاطبانش میگذاشت؛ مهم این بود که همه ظرفیّت های حوزه فکر را و حوزه علم را به مرحله مورد نیاز و نیازهای جامعه نزدیک می کرد و می کشاند؛ اولویّت های جامعه معیار تلاش او بود؛ نگاه می کرد اولویّت های فکری جامعه را پیدا میکرد و خوب می‌شناخت و انصافاً خوب تشخیص می داد و همه این ظرفیّت فکری را می کشاند به سمت این اولویّت ها.
معلّمین عزیز ما این را باید چهارچوب کار خودشان قرار بدهند. کار معلّم، انتقال اندوخته‌های علمی و میراث علمیِ بشر به نسل بعد است. بایستی اینها را با امانت تمام، با توانایی و مهارتِ تمام به نسل بعد منتقل کند و آماده کند مخاطبان خودش را، شاگردان خودش را برای اینکه اهل فکر بار بیایند و بر این اندوخته‌ها بیفزایند؛ این جزو کارهای مهمّ معلّم است؛ این مسئولیّت سنگینی است و احساس مسئولیّت زیادی نیاز دارد؛ باید دغدغه معلّم این باشد. باید از فکر مخاطب خودشان -دانشجو و دانش‌آموز و جوان و طلبه و غیره- صیانت کنند؛ همچنان که شهید مطهّری این کار را می کرد.

(بیانات معظم له ۱۴۰۰/۰۲/۱۲)

ارسال نظرات

پیمایش به بالا