به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) به نقل از رحا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر شمس الله مریجی، رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، به تبیین تأثیر انقلاب اسلامی بر دینداری جامعه پرداخت و گفت: در چند سال اخیر روشنفکران به خصوص روحانیون سکولار مدعی افول دینداری در جامعه شدهاند، و بر این ادعا بسیار مصرّ هستند؛ حال باید دید آیا جمهوری اسلامی باعث افول دینداری شده است؟ و آیا اساسا جامعه دچار افول دینداری است یا خیر؟ اولین گام در پاسخگویی به این سؤال این است که معنای دینداری چیست؟ شاخصهای دینداری کدام است؟ مؤلفههای دینداری چیست؟ بعد یک مقایسهای باید انجام داد با زمانی که اینها ادعا میکنند و میگویند مثلاً قبل از انقلاب مردم متدینتر بودند، مردم نماز خوانتر بودند و یا مردم مسلمانتر بودند و الان اینگونه نیستند.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: با نگاه علمی و جامعهشناختی باید دو سه نکته را توضیح دهند؛ دین چیست؟ دینداری چیست؟ دیندار کیست؟ هر کدام از این موارد شاخصهایی دارند. باید بر اساس شاخصهها حرف زده شود نه بر اساس ادعاهای رسانهای و جوسازهای فضای مجازی. چه بسا شما ادعایی بکنی که مثلاً بگویی یک نفر را دیندار بدانید که این نسبت به آنچه که دین میگوید متفاوت است.
مریجی در مورد اهمیت ملاک بودن شاخصههای دینداری برای اظهار نظر گفت: چند سال پیش گروهی از دانشگاه سئول به دانشگاه باقرالعلوم(ع) آمده بودند؛ رئیس دانشگاه سئول گفته بود؛ «من دیروز در تهران از جوانان پرسیدم که برای شما چه چیزی مهم است؟ همه گفتند پول. شما میخواستید انقلاب اسلامی را صادر کنید، انقلاب شما انقلاب دینی بود، اما دغدغه جامعه شما بعد از ۴۰ سال پول است. پس انقلاب شما در درون هیچ توفیقی نداشته است چه برسد به اینکه بخواهید آن را صادر کنید» یکی از دوستان فلسفهخوان ما پاسخ داده بود که؛ «اولا تهران همه ایران نیست ثانیاً همه تهران همان منطقه که شما بودید نیست.» این پاسخ نقضی بود.
وی افزود: من در پاسخ او گفتم؛ «مردم ما یک ویژگی دارند که من به عنوان یک محقق اجتماعی این ویژگی را ملموس و محسوس مورد مشاهده قرار دادهام و این ویژگی وجود دارد و از وجود آن اطلاع دارم و آن اعتقاد به لقمه حلال است، شما از آن جوانها باید میپرسیدید اگر پول برای شما مهم است آیا حاضرید مال مردم را بگیرید؟ قطعا میگفتند نه، چون حرام است.» این همان دینداری است. یا ادعا میکنند مردم انقلابی نیستند اما در روز جشن پیروزی انقلاب ۲۲ بهمن نگاه میکنیم سیل جمعیت را میبینیم. برای شاخصههای افزایش دینداری میتوان به جمعیت معتکفین و جمعیت نمازجمعهها هم اشاره کرد که قبل از انقلاب نه اعتکافی بود نه نماز جمعهای. همین الان سه میلیون جوان نامنویسی کردهاند برای دفاع از حرم. خیلی معنا دارد سه میلیون جمعیت از این جامعه بخواهند بروند بجنگند آنهم در یک کشور دیگر.
رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تصریح کرد: باید شاخصهها را ملاک نظر قرار داد. رهبر معظم انقلاب چند روز پیش در دیدار با قاریان قرآن اشاره کردند که قبل از انقلاب در مشهد به اندازه ۱۰-۱۲ نفر قرآن خوان که تجوید بلد باشد نداشتیم. اما الان هزاران نفر قاری قرآن و حافظ داریم. اگر اینها ملاک رونق دین و دینداری نیست پس چیست؟
وی ادامه داد: ما در جامعهشناسی میگوییم یکی از چیزهایی که باعث میشود انحرافات و بزهکاری در جامعه کمتر شود انجام مناسک دینی است. در مراکز امنیتی اعتراف میکنند در ماه محرم و ماه مبارک رمضان آمار بزهکاری کاهش پیدا میکند. این یعنی مردم دیندار هستند. بله میزان تجری کمی بیشتر شده است و من به عنوان یک محقق اجتماعی میگویم تجرّی بیشتر شده است. من هم قبل انقلاب را دیدم و هم بعد از انقلاب را دیدم. که به نظرم این تجرّی بیشتر سیاسی است.
مریجی، شناختی که توسط انجام مناسکی دینی در مردم ایجاد میشود را از ثمرات انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیار زیادی داشته است. انقلاب اسلامی شناخت بیشتری در مردم ایجاد کرده است. نمازخوان قبل از انقلاب با ظلم نمیجنگید انقلاب باعث شدن نمازخوان ما با ظلم بجنگد. این را باید مفصل توضیح داد یعنی صرفا انجام مناسک نیست، بلکه این مناسک باعث افزایش معرفت هم شده است. پشت این مناسک مقاومت است، در مقابل تمام دنیا ایستادن است. سال ۱۹۲۰ وقتی که انگلیسیها حمله کردن به عراق و عراق را اشغال کردند یکی از افسران ارشد انگلیس در خیابانهای بغداد قدم میزد صدای اذان را از مأذنه شنید از محافظش پرسید؛ این صدای چیست؟ گفت این اذان است. پرسید اذان چیست؟ گفت یعنی اعلان زمان و وقت نماز. پرسید این نماز خواندن برای منافع بریتانیای کبیر ضرری هم دارد؟ اگه ندارد به این مردم بگویید از شب تا صبح و صبح تا شب نماز بخوانند.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: شواهد عینی و علمی نشان میدهد که انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی و دینی نه تنها به رکود و حالت رخوت مبتلا نشده، بلکه روز به روز بالندهتر شده است و این بالندگی باعث شده که دیگران از مردم ایران الگو بگیرند. آیا مقاومت غزه با بیش از ۵۰ هزار نفر شهید غیر از این است که الگویی به نام انقلاب اسلامی داشتهاند؟ اگر انقلاب اسلامی نبود یمنی نبود، اگر انقلاب اسلامی نبود لبنانی نبود، عراقی نبود و افغانستانی هم نبود.
مریجی در پایان مشکلات و مسائل اقتصادی را پاشنه آشیلی دانست که دشمن با سوءاستفاده از آن برای ناامیدکردن مردم از دین و دینداری بهرهبرداری میکند، مریجی گفت: حال، دشمن برای دورکردن مردم از فضای انقلاب اسلامی چه نقطه ضعفی را دیده است؟ باید گفت مسأله اقتصادی مردم است. رهبر معظم انقلاب هم وقتی این دولت جدید سرکار آمد فرمودند؛ اول مشکل و مسأله اقتصادی مردم را حل کنید. امیرمؤمنان(ع) به امام مجتبی(ع) میفرمایند؛ پسرم! کسی که دنبال «قوت لایموت» میرود را سرزنش نکن، چون کسی که وضعیت مالی خوبی نداشته باشد چهار چیز را از دست میدهد یکی از آنها دین او است. این فضای سنگین اقتصادی عاملی شده که دشمن و عوامل داخلی او از این نقطه ضعف سوءاستفاده کرده و به مردم تلقین کنند تقصیر دین است که مشکل اقتصادی دارید.