برگزاری کارگاه علمی پایان نامه نویسی استاد حجت الاسلام دکتر امیدی در موسسه امام رضا علیه السلام

به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی امام رضا علیه السلام، حجت الاسلام دکتر امیدی در کارگاه پایان نامه نویسی که توسط معاونت پژوهش موسسه امام رضا علیه السلام برگزار شد، پژوهش را امری مبتنی بر تحقیقات و معلومات قبلی دانست که نمی تواند از صفر آغاز گردد و پژوهش های علمی نیازمند سوابق پژوهشی در آن زمینه یا پیشینه مرتبط می باشند. وی گفت: برای کشف پیشینه پژوهشی می توان به سایت های مربوطه مانند مجلات علمی در هر موضوع علمی مراجعه کرد.
سپس دکتر امیدی مرحله اول نگارش پایان نامه را پروپوزال دانست که نقشه راه پژوهشگر تا انتهای مسیر پژوهش و طرح کلی و چارچوب اصلی است. وی گفت: پروپوزال شامل تعداد و عناوین فصول، تعریف، بیان مسأله، پیشینه، ضرورت، روش، سوال و فرضیه اصلی و فرعی و … است. پروپوزال طرحی اجمالی است که جوهره پایان نامه است. طرح اجمالی ضعیف، نشان دهنده ضعف نویسنده در انجام کاری اصلی خواهد بود.
استاد امیدی، دقت و توجه به عنوان پایان نامه و جزئی بودن و مفید بودن آن را با اهمیت دانست و گفت: عنوان باید شامل سوال اصلی و هدف پژوهش (فواید انجام پژوهش) و … باشد. سوال نیز باید با «آیا» و «چگونه» و «رابطه» باشد و نباید با واژه های بله و خیر، پاسخ داده شود.
وی، استفاده از روش الگوبرداری را حائز اهمیت دانست و گفت: ضروری است قبل از نگارش پایان نامه، پایان نامه ای که از لحاظ اسمی و روشی مشابه موضوع می باشد؛ مطالعه و الگوبرداری شود.
استاد امیدی همچنین استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی (مانند گوگل بارد یا چمینی یا چت جی بی تی) را لازم دانست و افزود: هوش مصنوعی سرعت نگارش را افزایش داده و به عنوان مثال می توان در تنظیم پاورقی ها یا ویرایش و سایر اموری که قبلاً چندین روز وقت گیر بود از آن استفاده کرد.
در این کارگاه، با بررسی های میدانی، نحوه به دست آوردن پیشینه و منابع مطالعاتی و علمی و جستجوی آنلاین در هر موضوع بصورت عملی و کارگاهی آموزش داده شد.

ارسال نظرات

پیمایش به بالا