به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام؛ نشست تخصصی تبیین علل انشعابات در تشیع برگزار شد

به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام؛

نشست تخصصی تبیین علل انشعابات در تشیع برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام نشست تخصصی تبیین علل انشعابات در تشیع با حضور حجت الاسلام والمسلمین صفر علی جبرئیلی مدیر مرکز تخصصی شیعه شناسی و دانش پژوهان سطح۳ و۴ شسعه شناسی برگزار شد.

 بر اساس این گزارش حجت الاسلام والمسلمین صفر علی جبرئیلی با پرداختن به  برخی از عوامل انشعابات افزود؛ عامل اصلی  و مرکزی انشعابات  در تشیع،  محدودیت های سیاسی ایجاد شده از طرف حاکمیت بوده است.

مدیر مؤسسه شیعه شناسی در این نشست به دو انشعاب جدّی کیسانیه و زیدیه در تشیع اشاره کرد و افزود؛ تمام شیعیان در دوران سه امام اول مشترک هستند و گروه های کیسانیه و زیدیه بعد از امامت امام حسین(ع) بوجود آمدند.

جبرائیلی در ادامه بوجود آمدن سایر انشعابات در تشیع را بعد از شهادت امام جعفر صادق علیه السلام دانستند و افزود؛ بیشترین گروه ها و فرقه هایی که در تشیع بوجود آمدند در این مقطع بود اما دوران امام رضا(ع) دوران تثبیت مذهب شیعه بود و بعد از شهادت امام رضا(علیه السلام) تشیع دچار انشعاب قابل توجه نبود.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان ضمن اشاره به برخی از انشعابات ایجاد شده درتشیع به ذکر برخی از علل و عوامل آن اشاره کرد و افزود؛ محدودیت سیاسی از طرف حاکمیت از عوامل اصلی ایجاد انشعاب در تشیع بوده و از دیگر عوامل نیز می‌توان به حفظ جان امام(ع)، عدم معرفی امام مگر برای برخی از خواص،عدم امکان دسترسی متعارف شیعیان به امام(ع) برشمرد.

ارسال نظرات

پیمایش به بالا