تعارض بین تاریخ و مسائل عقیدتی درصورتی است که توازن ادله درآنها وجود داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام نشست علمی «سهم کلام در تاریخ» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی یوسفی غروی  و حضوراساتید و دانش پژوهان مؤسسه امام رضا (ع ) در سالن اجتماعات این موسسه برگزار شد.
بر اساس این گزارش حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی با بررسی پیشینه تاریخ نویسی در اسلام ؛ اظهار کرد؛ پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام ، مسلمانان در تفسیر قرآن و رویداد های سیاسی – اجتماعی به نقل حدیث از پیامبر اسلام می پرداختند که خلیفه دوم با این بیان که با وجود قرآن نیازی به نقل حدیث نمی باشد و گاهی تعارض بین قرآن و حدیث پیش می آید ، از نقل و کتابت احادیث پیامبر جلوگیری کرد.

وی افزود؛ هرچند می توان گفت که جلوگیری ار نقل ، نوشتن و گسترش حدیث ، دلایل سیاسی داشت ، چراکه در برخی از احادیث به ولایت علی (ع) تصریح شده بود که این احادیث به نفع حکومت وقت نبود ، تا این که عمربن عبدالعزیز با بخشنامه ای، نقل و نوشتن احادیث را آزاد کرد که در آن موقع اکثر صحابه فوت کرده بودند و عده انگشت شماری هم که مانده بودند پیر شده و کارایی خود را از دست داده بودند. در این هنگام عده ای شروع به نوشتن احادیث ، رویداد ها و سیره پیامبربراساس اخبار نبوی و اصحاب نمودند که در ابتدا به اَخباری و سپس به مورخ مشهور شدند.

ایشان در ادامه افزود: ابتدا مباحث مربوط به اعتقادات و باورهای دینی اسمِ« علم کلام»را نداشتند بلکه با گسترش سخنان و ادامه بحث ها ، که در زبان عربی سخن به معنی «کلام » است ، سخنان و گفته های مربوط به اعتقادات و باورهای دینی « علم کلام» نام گرفت.

استاد غروی در پایان ضمن پاسخ و سؤالات دانش پژوهان،در باره رابطه علم کلام و تاریخ اظهار داشت : تعارض بین تاریخ و مسائل عقیدتی درصورتی است که توازن ادله درآنها وجود داشته باشد. بسیاری از مباحث رایج در علم کلام و یا تاریخ از مباحث اختلافی است، لذا در این مباحث باید به سایر مرجِّحات مراجعه کرد ،  امّا اگرمطلبی و مسأله ای از مسلّمات دین و مذهب باشد ، ومورد اتفاق علمای شیعه باشد ، مقدم بر مباحث تاریخی است که حداکثر ظن آور می باشد. به طور کلی از جهت مصداقی ، تعارضی بین مسائل مسلَّم علم کلام و مباحث قطعی تاریخی وجود ندارد.

ارسال نظرات

پیمایش به بالا