به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام نشست علمی «سهم کلام در تاریخ» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی یوسفی غروی و حضوراساتید و دانش پژوهان مؤسسه امام رضا (ع ) در سالن اجتماعات این موسسه برگزار شد.
بر اساس این گزارش حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی با بررسی پیشینه تاریخ نویسی در اسلام ؛ اظهار کرد؛ پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام ، مسلمانان در تفسیر قرآن و رویداد های سیاسی – اجتماعی به نقل حدیث از پیامبر اسلام می پرداختند که خلیفه دوم با این بیان که با وجود قرآن نیازی به نقل حدیث نمی باشد و گاهی تعارض بین قرآن و حدیث پیش می آید ، از نقل و کتابت احادیث پیامبر جلوگیری کرد.
وی افزود؛ هرچند می توان گفت که جلوگیری ار نقل ، نوشتن و گسترش حدیث ، دلایل سیاسی داشت ، چراکه در برخی از احادیث به ولایت علی (ع) تصریح شده بود که این احادیث به نفع حکومت وقت نبود ، تا این که عمربن عبدالعزیز با بخشنامه ای، نقل و نوشتن احادیث را آزاد کرد که در آن موقع اکثر صحابه فوت کرده بودند و عده انگشت شماری هم که مانده بودند پیر شده و کارایی خود را از دست داده بودند. در این هنگام عده ای شروع به نوشتن احادیث ، رویداد ها و سیره پیامبربراساس اخبار نبوی و اصحاب نمودند که در ابتدا به اَخباری و سپس به مورخ مشهور شدند.
ایشان در ادامه افزود: ابتدا مباحث مربوط به اعتقادات و باورهای دینی اسمِ« علم کلام»را نداشتند بلکه با گسترش سخنان و ادامه بحث ها ، که در زبان عربی سخن به معنی «کلام » است ، سخنان و گفته های مربوط به اعتقادات و باورهای دینی « علم کلام» نام گرفت.
استاد غروی در پایان ضمن پاسخ و سؤالات دانش پژوهان،در باره رابطه علم کلام و تاریخ اظهار داشت : تعارض بین تاریخ و مسائل عقیدتی درصورتی است که توازن ادله درآنها وجود داشته باشد. بسیاری از مباحث رایج در علم کلام و یا تاریخ از مباحث اختلافی است، لذا در این مباحث باید به سایر مرجِّحات مراجعه کرد ، امّا اگرمطلبی و مسأله ای از مسلّمات دین و مذهب باشد ، ومورد اتفاق علمای شیعه باشد ، مقدم بر مباحث تاریخی است که حداکثر ظن آور می باشد. به طور کلی از جهت مصداقی ، تعارضی بین مسائل مسلَّم علم کلام و مباحث قطعی تاریخی وجود ندارد.