مدیر گروه تاریخ موسسه : حرکت اربعین یک حرکت فطری بین المللی و مشترک بین ادیان است و حضور پیروان سایر ادیان در مراسم اربعین نشان می دهد که اباعبدالله یک وجه مشترکی در میان همه انسانهاست.

مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) در جمع کارکنان معاونت آموزش دفتر؛

حرکت اربعین یک حرکت فطری بین المللی و مشترک بین ادیان است و حضور پیروان سایر ادیان در مراسم اربعین نشان می دهد که اباعبدالله  یک وجه مشترکی در میان همه انسانهاست.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) حجت الاسلام والمسلمین جباری مدیرگروه تاریخ و استاد مؤسسه امام رضا(ع) در جمع کارکنان دانشگاه باقرالعلوم و مؤسسه با اشاره‌ به مراسم راهپیمایی اربعین افزود؛ حرکت اربعین یک حرکت فطری بین المللی و مشترک بین ادیان است و حضور پیروان سایر ادیان در مراسم اربعین نشان می دهد که اباعبدالله  یک وجه مشترکی در میان همه انسانهاست.

بر اساس این گزارش وی در مقدمه‌ی سخنان خود با اشاره ا‌ی تاریخی به نقش بنی امیه در جریان های صدر اسلام، افزود اگر پیشینه جریان بنی امیه را از صدر اسلام تا زمان اباعبدالله را بررسی کنیم بلااستثناء رهبران اموی بر اساس شهادت تاریخ  در پی محو دین مبین اسلام بودند.

 ایشان درادامه به برخی از نقل ها از جمله سخنان ابوسفیان در زمان آغازخلافت عثمان؛ اشاره کرد وافزود؛ ابوسفیان پیرامون عدم واقعیت نبوّت و آنچه بر پیامبر به عنوان وحی آورده شده است و توصیه ابوسفیان به بنی امیه که خلافت را همانند گوی چوگان بین خود بچرخانید، کفر خود را به نبوّت و دین اسلام، با صراحت بیان می کند.

وی در ادامه به بخشی دیگر نقل معروف تاریخی از الاخبار الموفقیات نوشته ابو عبدالله، زبیر بن بکار و همچنین ابن ابی الحدید به نقل مغیره به گفته ها و کفر معاویه اشاره کرد و افزود؛ معاویه درصدد پایین آوردن نام پیامبر اسلام(ص) از روی مأذنه ها بود و در تاریخ آمده است که گفت؛ تا زمانی که این نامه را دفن نکنم آرام نمی شوم.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به قرائت اشعار کفر آمیز ابن‌ زبعری‌  توسط یزید و آشکار شدن کفر یزید در مجلس شام اشاره کرد و افزود؛ این افراد شاخص در بنی امیه هستند که تاریخ به کفر هر سه نفر به خوبی گزارش داده است و اگر مسیر این حرکت در تقابل با اسلام ادامه پیدا می کرد به محو اسلام می‌انجامید.

مدیر گروه تاریخ اسلام مؤسسه امام رضا(ع) در ادامه بیان داشت؛ امروز قرنها از واقعه کربلا گذشت اما روز به روز عاشقان و شیفتگان حضرت سید الشهداء افزوده می شود و دیگر جریان اربعین مختص به شیعه و مسلمان نیست بلکه نمونه های زیادی از زائران سایر ادیان در این چند سال وجود داشته که در این حرکت عظیم با شیعیان همسفر شدند و شیفته سید الشهداء شدند.

حجت الاسلام والمسلمین جباری با اشاره به اینکه  حرکت اربعین یک حرکت فطری بین المللی و مشترک بین ادیان است افزود؛ حضور پیروان سایر ادیان در مراسم اربعین نشان می دهد که اباعبدالله  یک وجه مشترکی در میان همه انسانهاست.

 وی به برخی از دیدگاه های کوته بینانه ودور از واقعیت پیرامون تأثیر اجتماعی و فرهنگی قیام سید الشهداء اشاره کرد و گفت؛ اگر عده ای  با نگاه به فضای فرهنگی و اجتماعی مسموم مکه و مدینه بعد از واقعه عاشورا بگویند حرکت سید الشهداء هیچ اثری در جامعه نداشته  است این یک نگاه کوته بینانه است چرا که  اگر نگاه به پهنه تاریخ بیاندازیم، متوجه پیروزی حرکت اباعبدالله می شویم و امروز حرکت اربعین یک نماد است که نشان می دهد حرکت سید الشهداء یک حرکت پیروز مندانه بوده است.

استاد تاریخ مؤسسه امام رضا علیه السلام، در ادامه ضمن اشاره به خاطره ای پیرامون مراسم پیاده روی اربعین افزود؛ در مسیر اربعین جز معنویت و اخلاص و ایثار چیزی دیده نمی شود واین فداکاری و صحنه های تکرار نشدنی جز درمسیر راهپیمایی اربعین سید الشهداء جایی پیدا نمی شودو فقط درزمان اربعین تجربه می شود.

وی در پایان، تبلیغ و شناساندن حرکت عظیم و معنوی پیاده روی اربعین به جهانیان را وظیفه ی خطیری دانست و افزود؛ مراسم اربعین صرفاً یک راهپیمایی نیست بلکه این مراسم یک نمونه بسیار بسیار کوچک از فضای جامعه‌ی موعود و جامعه ایدآل مطلوب اهلبیت علیهم السلام و آن جامعه مهدوی است.

ارسال نظرات

پیمایش به بالا