مهر ماندگار ، به مناسبت ازدواج پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با حضرت خدیجه به قلم حجت الاسلام والمسلمین نصر الله آقاجانی

دهم ربیع ­الاول سالروز ازدواج مبارک رسول خدا (ص) با حضرت خدیجه (س) است. خدیجه این زن ملقب به «طاهره» در عصر جاهلیت، از دنیا ثروت و از اخلاق، شرافت و فضیلت را در خود جمع داشت و در صورت و سيرت و همه كمالات از برجسته‏ترين زنان قريش و مكه بود «و لقد كانت خديجة عليها السلام من خيرة نساء قريش شرفا، و أكثرهن مالا، و احسنهن جمالا». حسن نام و خلق شهیر محمد امین (ص) از همان جوانی و قبل از بعثت، و به دنبال آن، سفر تجاری او بسوی شام به نمایندگی از خدیجه (س) و سود پرمنفعت او، مهر محمد (ص) را در قلب خدیجه نشاند. خدیجه (س) که پیشنهاد ازدواج را از سوی بسیاری از بزرگان قریش رد می­کرد اینک خود به دنبال پیشنهاد ازدواج با محمد (ص) بود «وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ». مهم­ترین عامل یک ازدواج موفق، صداقت، امانت، مدیریت زندگی و ارزش­های والای معنوی است و همه این اوصاف و افزون بر آن، کرامات و آینده­ای درخشان در محمد امین (ص) جمع بود و خدیجه که در ثروت مادی چیزی کم نداشت، به دنبال ثروتی دیگر و عظیم می­گشت که به آسانی دست­یافتنی نبود. همه معیارها برای بهترین ازدواج­ها برای حضرت خدیجه (س) فراهم بود لذا خود پیشقدم شد ولی مستقیم نگفت بلکه واسطه فرستاد. واسطه او طبق نقل تاریخ، زنی از زنان مکه به نام نفیسه بود و او به درستی این مأموریت را انجام داد. او به حضرت محمد امین (ص) چنین گفت: به سن ازدواج رسیدی، چه چیز مانع ازدواجت می­شود؟ ازدواج هزینه برمی­دارد و پیامبر این هزینه را نداشت و مشکل را همین اعلام کرد نه چیز دیگر؛ ولی نفیسه تمایل خدیجه (س) به این وصلت را اعلام نمود. محمد بن عبدالله (ص) که شرافت و بزرگواری خدیجه را می­شناخت، دل به این پیشنهاد بست و موضوع را به بزرگان خود ابوطالب و عموهایش عرضه کرد. آری ازدواج رسوماتی دارد و مهم­ترین آن ورود بزرگان و محترمین قوم برای رایزنی و بنیان­گذاری پایه­های قویم این نهاد مقدس است. ارجمندی خدیجه و جایگاه بلند او همگان را به این ازدواج خوشنود ساخت و ابوطالب بزرگ بنی­هاشم و سرپرست دیرین رسول خدا پیشگام این خواستگاری شد. همه عظمت­ها و دل­دادگی­ها در این ازدواج جمع بود و ابوطالب خطبه عقد خواند.   

  ابوطالب در خطبه عقد تابلوئی زیبا از ویژگی­های برجسته برادرزاده خود را ترسیم کرد که در مقابل آنها فقر و مال را امری زائل و غیرقابل اعتناء معرفی نمود. «این برادر زاده­ام با احدی از قریش قابل موازنه نیست مگر آنکه بر او ترجیح دارد، و احدی با او قیاس نشود جز آنکه عظمتش بر آن فرد فزونی یابد و او در میان خلق نظیر ندارد هر چند مالش اندک است». در آخر فرمود: «و له- و ربّ هذا البيت- حظ عظيم، و دين شائع، و رأي كامل‏». همین ویژگی­های برجسته او، از ممتاز بودن وجودی و داشتن بهره وافی از ارزش­های انسانی و دارا بودن دینی به شهرت دین ابراهیم و برخورداری از خردی کامل، بزرگترین سرمایه­های او است و در عین حال با میل و رغبت به ازدواج با خدیجه آمده است «و له في خديجة رغبة». همه سرمایه­های اصیل و ارزشمند انسانی در ازدواج محور توجه است ولی میل و مهر به طرف ازدواج همچون آبی روان به پای این ارزش­های والا و سبب طراوت زندگی است. محمد (ص) با داشتن همه این سرمایه­های معنوی اینک با رغبت بسوی خدیجه (س) آمده است. این است بنیان ازدواج که مجالی برای خودنمائی هوس و محبت­های فریبنده باقی نمی­گذارد. دلدادگی و مهر ماندگار رسول خدا به همسرش خدیجه، آن­قدر عمیق و مستمر بود که بعد از وفاتش هم هیچ­وقت کم­رنگ نشد و رسول خدا (ص) همیشه از خدیجه به نیکی و عظمت یاد می­کرد. دلدادگی خدیجه به جمال دلربای محمد (ص) در همین روز عقد چنان نمایان شد که مطابق برخی نقل­های تاریخی وقتی ابوطالب گفت: «مهر او را من در مالم به عهده می­گیرم»، خدیجه اعلام کرد «من خود از مالم ضامن مهر می­شوم». بعد از عقد ازدواج به همسر خود محمد (ص) عرض کرد: «الی بیتک، فبیتی بیتک، و انا جاریتک». بفرمائید به خانه خودتان آمده­اید، بیت من خانه توست و من کنیز توام.

  مهر ماندگار و متقابل رسول خدا (ص) و حضرت خدیجه (س)، مبتنی بر اصول و ارزش­های الهی شکل گرفت. مهر حضرت خدیجه (س) به رسول خدا (ص) را هیچ چیز نتوانست کم کند نه طعنه زنان مکه، نه فشار تحریم­های قریش و تنگناها و توهین­های آنها نسبت به پیامبر. حقانیت این راه و ارزش­های توحیدی چنان ظرفیتی دارد که هضم کننده همه فشارها و سختی­ها است. ابعاد مهر و دلدادگی حضرت خدیجه (س) به رسول خدا (ص) را باید در ایثار مال خود در راه هدف پیامبر و همراهی با حضرت در تمام لحظات سخت غربت اسلام نگاه کرد به طوری او نخستین زنی است که به پیامبر اسلام آورد. ابوطالب و خدیجه دو پشتیبان بزرگ برای رسول خدا (ص) بودند. حضرت خدیجه قبل از مال و بیش از مالش، جان و نفس خود را در طبق اخلاص گذاشت و همه را تقدیم رسول خدا کرد لذا پیامبر تا آخر عمر همواره شیفته همسرش خدیجه بود.

ارسال نظرات

پیمایش به بالا