هر طلبه باید در شعاعی مبلغ رسالات الله باشد / باید هویت طلبگی و مبلغی رسالات الله بودن حفظ شود و جزو مقومات طلبگی ما است.

هر طلبه باید در شعاعی مبلغ رسالات الله باشد

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: باید هویت طلبگی و مبلغی رسالات الله بودن حفظ شود و جزو مقومات طلبگی ما است. 

به گزارش روابط عمومی مؤسسه امام رضا(ع) به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی در هفتمین جشنواره پژوهشی امام رضا(ع) و انتخاب پژوهشگران برتر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) اظهار داشت: یک ضرورت هایی در حوزه های علمیه به خصوص بعد از انقلاب اسلامی ایران باعث شد که حوزه یک بسط تشکیلاتی پیدا کند، یعنی تحولات اجتماعی سبب شد که کار ویژه هایی جدیدی مثل روحانیت مطرح شود و امور به سمت تخصصی شدن برود و فضاهایی برای انجام وظیفه روحانیت گشوده شود که شاید قبل از انقلاب آن فضاها گشوده نبود و اینها اقتضاء کرد که یک اتفاقاتی در حوزه بیفتد و مراکزی تخصصی تشکیل شود و این نیاز بود. 
وی با بیان این که روحانیت نباید از مقومات کار طلبگی جدا شود، تصریح کرد: طلاب باید توجه کنند که یک چیزهایی جزو مقوّمات کار طلبگی و حوزوی است که این جور زمینه های جدیدی که برای ایفای نقش روحانیت باز می شود، نباید ما را از آن مقومات طلبگی جدا کند. 
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بر حفظ معنویت و تقوا در طلاب تأکید کرد و افزود: در رأس این امور، جهاد تهذیبی و جهات اخلاقی است. در طول تاریخ، آبروی حوزه های علمیه و آن چیزی که به حوزه ها اجر و قرب بخشید، وجوه تهذیبی، اخلاقی و معنوی است که طلبه در هر موقعیتی که باشد و فعالیت کند، معنویت و جهات تقوایی باید با او همراه باشد. 
وی با بیان این که ارتباط روحانیت با مردم و مسأله تبلیغ دین قدری مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: خروجی اصلی حوزه های ما در درجه اول، ارتقای فرهنگ دینی است. 
حجت الاسلام والمسلمین دکتر واعظی اظهار داشت: بیگانه شدن روحانیت با مردم، خروجی لازم را در بر نخواهد داشت. طلبه در هر موقعیتی ابتدا مبلغ و نماد دین است. هر طلبه باید در شعاعی مبلغ رسالات الله باشد.
وی تصریح کرد: جامعه ما به شدت رو به تحول است و امروز هر کسی یک شناخت محدودی از جامعه خود داشته باشد، این را متوجه می شود که فرهنگ جامعه ایران یک فرهنگ ممزوج بوده و خالص نیست. این طور نیست که خطر مدرنیته ما را تهدید کند بلکه ما با مدرنیته زندگی می کنیم و وارد فرهنگ ما شده و یک ضلع فرهنگ امروز ایران، فرهنگ مدرن است و سبک زندگی غربی بر آن وارد شده است.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به این که روحانیت باید موقف تاریخی خود را به خوبی بشناسد، تصریح کرد: هر تکنولوژی با خود ساحت فرهنگی دارد و این زندگی ماشینی امروز و استفاده از ابزارهای تکنولوژیک استفاده محض نیست بلکه با خود فرهنگ می آورد و در ساحت رفتاری ما ورود کرده و در نظام ارزشی ما تأثیر گذاشته است و دائما جامعه متغیر و متحول می شود. ما باید موقف تاریخی خود را به خوبی بشناسیم و احساس وظیفه کنیم. 
وی افزود: روحانیت سنگربان اعتقادات و حریم دین و یک مجموعه فرهنگ ساز است و ما هم پاسدار فرهنگ اسلامی و هم مرزبان اعغتقادات دینی هستیم و باید نسبت به آن احساس وظیفه کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر واعظی اظهار داشت: رشته های تخصصی و گرایش به پژوهش به عنوان یکی از رسالت های حوزوی است و نباید تنها خود را به عنوان یک پژوهشگر بدانیم. باید هویت طلبگی و مبلغی رسالات الله بودن حفظ شود و جزو مقومات طلبگی ما است.
وی گفت: اثر تولید می شود که نفع فردی برای شخص داشته باشد و فرد ارتقا و رتبه خود را طی کند و این تحقیق چه مقدار کار برزمین مانده است که معمولا رعایت نمی شود.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: مؤسسات حوزوی دارای مشکلاتی هستند که ان شاءالله حل خواهد شد. وزارت علوم شاخص ها و استانداردهایی دارد و مجوز یک مؤسسه یا دانشگاهی را می دهد و شاخص هایی را برای اساتید و رشته ها قرار می دهد اما اجرا و کیفیت پایان نامه ها و موضوعات بر عهده آن مؤسسه آموزشی است و در یک رقابتی سعی می کنند که اساتید بهتری را جذب کنند و موضوعاتی را ارائه دهند که رتبه بالاتری را کسب کنند اما متأسفانه بافتی که در حوزه است، این طور نیست به عنوان مثال مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) نسبت به عناوین پایان نامه های بسیاری از رشته ها اختیار ندارد اما در بسیاری از رشته ها دست ما نبوده اما گشایش هایی در راه است که در این صورت می توانیم مسأله پایان نامه ها را به سمت کارهای جدی تر سوق دهیم.
وی پایان نامه را سند علمیت محصل دانست و خاطرنشان کرد: پایان نامه سند علمیتی شما است. با توجه به این که عمری از شما می برد، در انتخاب موضوعات دقت کنید که کمتر کار شده باشد و گره ای را باز کند و به این وسیله شاهد شکوفایی بیشتر در حوزه باشیم.

ارسال نظرات

پیمایش به بالا