با حضور عضو هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی: پژوهشگران برتر موسسه امام رضا علیه السلام تجلیل شدند

با حضور عضو هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی:  پژوهشگران برتر موسسه امام رضا علیه السلام تجلیل شدند

عضــو هیــأت امنــای دفتــر تبلیغــات اســلامی حــوزه علمیــه قــم بــا اشــاره بــه آســیب هــای آمــوزش عالــی در کشــور گفــت: بایــد وارد نســل ســوم مراکــز آموزشــی شــویم و تمــام آمــوزش هــا و پژوهــش هــای مــا ناظــر بــه نیازهــای کشــور باشــد.

بــه گــزارش روابــط عمومــی دفتــر تبلیغــات اســلامی، حجــت الاســام والمســلمین عبدالحســین خســروپناه در هشــتمین جشــنواره انتخــاب پژوهشــگران برتــر مؤسســه آمــوزش عالــی حــوزوی امــام رضــا علیه السلام وابســته بــه دفتــر تبلیغــات اســامی بــا اشــاره بــه تاریخچــه شــکل گیــری دانشــگاه ها در ایــران، هــدف اولیه از تأســیس دانشــگاه مــدرن را کاربــردی کــردن دانــش عنــوان کرد و ابراز داشــت: یکی از اهداف دانشــگاه ها در گذشــته از راه انــدازی رشــته الهیــات ایــن بــود کــه جلــوی حــوزوی شــدن را بگیرنــد ولــی بــه تدریج بــه مدرک گرایــی دچــار شــدیم. وی بــا بیــان ایــن کــه امــروزه دانشــگاه هایــی بــا یــک هیــأت علمــی و یــا بــدون هیــأت علمــی در کشــور داریــم، گفــت: فــارغ التحصیــان ایــن دانشــگاه هــای بی کیفیــت چــه گرهــی را مــی تواننــد از کشــور حــل کننــد و کارآیــی داشــته باشــند؛ مــا اکنــون در حــوزه علــوم انســانی در دانشــگاه آزاد بیــش از هــزار عضــو هیــأت علمــی و میلیون هــا دانشــجو داریــم، بــدون ایــن کــه کارآیــی و نیــازی بــه ایــن تعــداد دانشــجو داشــته ــی ّباشــیم، بنابرایــن مــا بعــد از انقــلاب اســامی در حــوزه آموزشــی توســعه کم مدرک گرایــی را دنبــال کردیــم. عضــو هیــأت امنــای دفتــر تبلیغــات اســامی حــوزه علمیــه قــم اظهــار داشــت: حتــی بــرای ایــن کــه ایــن آســیب برطــرف شــود، دانشــگاه هــا را پژوهــش محــور کردنــد و دانشــگاه هــای کشــور در تولیــد مقالــه بــه رتبــه ۱۶ دنیــا رســیدند کــه پیشــرفت خوبــی بــود ولــی بــاز ایــن ســؤال مطــرح اســت کــه چــه تعــداد از ایــن مقــالات اثرگــذار اســت و مــی توانــد گرهــی را بــاز کنــد.

* باید نگاه کاربردی به علم داشته باشیم

 وی بــا بیــان ایــن کــه مــا بایــد نــگاه کاربــردی بــه علم داشــته باشــیم، تصریح کــرد: این بــه معنــی ایــن نیســت کــه فلســفه و دیگر علــوم عقلی را تعطیــل کنیم زیــرا بحث های کاربــردی نیــاز بــه مباحــث بنیادیــن دارد، بلکــه بایــد فلســفه را هــم در حــوزه فلســفه مضــاف گســترش دهیــم تــا پیونــد فلســفه محــض را بــا فلســفه علــوم ایجــاد کنــد. حجــت الاسـلـام والمســلمین خســروپناه بــا بیــان ایــن کــه مــا بایــد وارد نســل ســوم مراکــز آموزشــی شــویم، گفــت: نســل ســوم، مراکــز آموزشــی کاربــرد محــور اســت و نســل بعــد از آن، مراکــز آموزشــی تمدنــی اســت و ایــن کار جــز بــا ایــن کــه همــه دانشــجویان و اســاتید کار پژوهشــی ناظــر بــه نیازهــا را انجــام دهنــد و بــه ســمت نــوآوری حرکــت کننــد، حاصــل نمــی شــود.

 وی بــا بیــان ایــن کــه تمــام دانشــمندان بــزرگ مــا پژوهشــگر بودنــد و پژوهــش هــای کاربــردی داشــتند، گفــت: ابــن هیثــم یــک پژوهشــگر کاربــردی بــود کــه در بــاب حرکــت نــور نظریــه هــای کاربــردی داد و یــا ابــن ســینا کــه مــزاج هــای چهــار گانــه و مــزاج هــای اقلیــم هــا را مطــرح کــرده و از اصــل علیــت بــا تبییــن خــاص خــودش اســتفاده مــی کنــد. رییــس مؤسســه حکمــت و فلســفه ایــران بیــان داشــت: پیشــنهاد بنــده ایــن اســت کــه در کنــار تمریــن پژوهــش بــه مرحلــه ای برســید کــه بدانیــد ایــن پژوهــش چــه مســأله ای را حــل و چــه گرهــی را از جامعــه بــاز مــی کنــد؛ در حــوزه تاریــخ و فلســفه علــوم اجتماعــی صدهــا پرســش وجــود دارد کــه هنــوز حــل نشــده اســت، بنابرایــن در مرحلــه اول مهمتریــن وظیفــه یــک پژوهشــگر حــوزوی، کشــف پرســش هــای جدیــد در علــوم شــناختی اســت. وی بــا بیــان ایــن کــه اگــر مرتــب آثــار ملاصــدرا را تدریــس کنیــم ولــی فیلســوف زمانــه خــود نباشــیم علــوم تحــول پیــدا نخواهــد کــرد، افــزود: بایــد درگیــر پرســش هــای جدیــد بشــویم و بدانیــم کــه پرســش هــای جدیــد کــه فلســفه مــا را درگیــر مــی کنــد و فلســفه مــا را مــی رنجانــد، چــه پرســش هایــی اســت و آیــا بــا دســتگاه فلســفی ملاصــدرا مــی توانیــم ایــن پرســش هــا را پاســخ دهیــم یــا نــه.

* وجود تفاوت بین اسلامی سازی علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی

 حجــت الاسـلـام والمســلمین خســروپناه بــا بیــان ایــن کــه بیــن اســلامی ســازی علــوم انســانی و تولیــد علــوم انســانی اسـلامی تفــاوت وجــود دارد، گفــت: تأســیس علــوم انســانی اسـلامی بــدون پاســخ بــه پرســش هــای فلســفه علــوم اجتماعــی ممکــن نیســت و اگــر پژوهشــگران مــا قبــل از ایــن کــه دغدغــه نظریــه پردازی داشــته باشــند، دغدغــه کشــف و شــناخت پرســش هــای نــو را دارا باشــند، گام بلنــدی اســت.

وی افــزود: بایــد خــدا را شــاکر باشــیم کــه از برکــت انقــلاب اســلامی کــه در آســتانه چهــل ســالگی آن هســتیم، ایــن زمینــه و بســتر فراهــم شــده تــا در آرامــش تحقیــق و پژوهــش کنیــم.

در ابتــدای ایــن جشــنواره، حجــت الاســلام والمســلمین ســید محمدرضــا شــریعتمدار «معــاون پژوهــش مؤسســه آمــوزش عالــی حــوزوی امــام رضــاعلیه السلام» اظهــار داشــت: یکــی از ویژگــی هــای ایــن مؤسســه، پژوهــش محــور بــودن آن اســت کــه از همــان بدو تأســیس در ســال ۱۳۸۱تمــام تــلاش خــود را بــرای ایجــاد مهــارت پژوهــش در طــلاب  و دانــش پژوهــان مؤسســه انجــام داده اســت.

وی بــا بیــان ایــن کــه فــارغ التحصیـلـان ایــن مؤسســه اکثــرا جــذب مراکــز پژوهشــی حــوزوی مــی شــوند، گفــت: علــت ایــن بــوده کــه ایــن مؤسســه از همــان ابتــدا در هــر نیــم ســال دو کلاس بــه عنــوان درس پژوهــش محــور را تعریــف کــرده و در ایــن کلاس هــا از طــلاب کار پژوهشــی خواســته مــی شــود و در ســایر کلاس هــا از اســاتید خواســته شــده کــه کار پژوهشــی از طـلـاب درخواســت نکننــد.

در پایــان ایــن نشســت ۱۳نفــر از پژوهشــگران برتــر مؤسســه آمــوزش عالــی حــوزوی  امــام رضــا علیه السلام تجلیــل بــه عمــل آمــد.

ارسال نظرات

پیمایش به بالا