آخرین خبرها

دسترسی های سریع

اپلیکیشن دانش پژوه

جلسه دفاعیه با موضوع تحلیل مکاتبات ایرانیان با ائمه اطهار علیهم السلام رشته تاریخ اهل بیت علیهم السلام برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام، در جلسه دفاعیه با موضوع «تحلیل مکاتبات ایرانیان با ائمه اطهار علیهم السلام» که توسط معاونت آموزش مؤسسه برگزار شد، دانش پژوه این موسسه به ارائه بحث پرداخت و گفت: پیروان ائمه (ع) همواره درصدد کسب علم و معارف الهی از محضر امامان معصوم (ع) بودند، اما مراجعه حضوری خدمت آن بزرگواران با سختی بسیار همراه بود. یکی از راههای کسب علم و دانش معصومین (ع) از طریق نامه‌نگاری و مکاتبه بوده است. لذا بسیاری از پیروان و علما از طریق مکاتبه با امامان به پرسش سوالات و حل مسائل خود می‌پرداختند.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمد باقریان اصل؛ دانش پژوه سطح سه رشته تاریخ مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام به عنوان ارائه کننده این رساله علمی به همراه استاد راهنما، حجت الاسلام والمسلمین حسین حسینیان مقدم و داور محترم، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد یاوری (عضو هیأت علمی موسسه) در این جلسه به ارائه بحث پرداختند.
وی در مقدمهِ بحث، ضمن توضیح در قالب فضای غالب ایران به جریان های عمومی جهان اسلام در قرون دوم و سوم اشاره کرد و گفت: نامه‌نگاری، از روشهای متداول آن زمان و مورد استفاده یاران ائمه (علیهم السلام) برای بهره‌گیری از دانش آنان بود.
دانش پژوه رشته تاریخ مؤسسه آموزش عالی امام رضا علیه السلام در ادامه بحث، علاقمندی شیعیان ایرانی به علم آموزی و پرسش از ائمه اطهار علیهم السلام را مطرح کرد و توضیح داد پژوهش حاضر، بر اساس مطالعات کتابخانه‌ای و بررسی کتب تاریخ شیعه و رجال به رشته تحریر در آمده و مکاتبات صورت گرفته با ائمه (علیهم السلام) در ابعاد اعتقادی و کلامی، فقهی، سیاسی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است.
باقریان اضافه کرد: در این پژوهش، سعی بر آن است تا نامه‌هایی که یاران و پیروان ایرانی به ائمه (علیهم السلام) نوشته‌اند به همراه جواب ائمه (ع) جمع‌آوری و مورد بررسی قرار گیرد. نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان می دهد ياران ايراني امامان (ع) نقش مهمی در گسترش مذهب تشيع و تحولات فرهنگي در مناطق مختلف جهان اسلام، به ویژه در ایران ایفا نمودند.
در پایان این نشست، دانش‌پژوهان و حاضرین در جلسه سوالات خود را مطرح و پاسخ آنها را دریافت کردند و در نهایت، این رساله علمی با نمره عالی با موفقیت دفاع گردید.

ارسال نظرات

پیمایش به بالا