آخرین خبرها

دسترسی های سریع

اپلیکیشن دانش پژوه

جلسه دفاعیه پایان نامه حجت الاسلام خلیل بحرانی، با موضوع «بهداشت در سیره و عصر معصومان علیهم السلام

بر اساس گزارش روابط عمومی موسسه امام رضا علیه السلام، جلسه دفاعیه پایان نامه حجت الاسلام خلیل بحرانی، دانش پژوه سطح سه رشته تاریخ پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام در این موسسه برگزار شد. در این دفاعیه، دانش پژوه موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام، پایان نامه خود را با موضوع «بهداشت در سیره و عصر معصومان علیهم السلام، ارائه نمود.
حجت‌الاسلام خلیل بحرانی دانش پژوه موسسه به عنوان ارائه کننده این رساله علمی به همراه استاد راهنما،
حجت الاسلام دکتر محمد حسین شمس اللهی و داور محترم، حجت الاسلام دکتر سید علی غضنفری در این جلسه به ارائه بحث پرداختند.
آقای بحرانی در ابتدای بحث، اهتمام دین مبین به همه ساحت های زندگی فردی و اجتماعی انسان را با توجه به آیات کلام الله مجید و سیره معصومین علیهم السلام، امری حتمی و بدیهی دانست و اضافه کرد: یکی از این ساحت ها که از اهمیت ویژه ای برخوردار است ساحت بهداشتی است که بر دو قسم فردی و اجتماعی می باشد که در مسیر الگوگیری از زندگی معصومان علیهم السلام، شناخت این سیره، ضروری است و دستیابی به این امر مهم، جز با پژوهش در تاریخ بهداشت در اسلام و کاوش در زمینه سیره بهداشت پیشوایان دین میسّر نخواهد شد. بنابراین پرسش این پژوهش این است که از نظر تاریخی، وضعیت بهداشت در اسلام چگونه بوده و سیره معصومان علیهم السلام در این باره چیست؟
دانش پژوه رشته تاریخ موسسه امام رضا علیه السلام، هدف از نگارش این پایان نامه را مطالعه سیره معصومان علیهم السلام در ارتباط با بهداشت فردی و اجتماعی دانست و گفت: مواجهه مسلمانان بویژه در عصر حاضر با سبک زندگی غربی و غفلت از سیره معصومان علیهم السلام منجر به افزایش بیماری های روحی و جسمی و وقوع مفاسد اخلاقی شده است در حالیکه وجود صدها آیه قرآنی و هزاران روایت در زمینه سلامت فردی و اجتماعی، اهمیت نظام بهداشت در اسلام را نشان می دهد.
وی درباره فرضیات پژوهش بیان کرد: از جمله فرضیات پژوهش می توان به معرفت نسبت به خلقت اعضا، مراقبت و پیشگیری از عوامل بیماری های بدن در سیره بهداشت فردی و توجه به خودمراقبتی و تلاش برای سلامت ساختار و روان جامعه اسلامی در سیره بهداشت اجتماعی معصومان علیهم السلام اشاره کرد.
آقای خلیل بحرانی در بخش نتیجه گیری، بهداشت فردی و اجتماعی مردم در عصر معصومان علیهم السلام را دارای مشکلات و آسیب های فراوان دانست و گفت: ائمه هدی علیهم السلام در راستای رفع مشکلات بهداشت فردی و اجتماعی جامعه اسلامی سیره و سنت علمی و قولی خویش را با هدف مراقبت و پیشگیری از عوامل بیماری های بدن در سیره بهداشت فردی و بهبود شرایط بهداشت فردی و اجتماعی در دو حیطه بهداشت محیط و روابط اجتماعی به کار می بستند.
حجت الاسلام بحرانی در جمع بندی که از ملاحظه آیات الهی و سیره عملی و سفارش های کلامی معصومان علیهم السلام به دست آورد، درباره سیره اهل بیت علیهم السلام در مواجهه با بیماری های فراگیر گفت: توصیه های به دست آمده شامل عقل ورزی، لزوم مراجعه و تبعیت از پزشک، حفظ فاصله اجتماعی و نگاه توحیدی و صبر در مواجهه با بیماری ها می باشد. همچنین بهره گیری همراه با پرهیز از اسراف از آب و شستشوی منظم بدن و لباس و تشویق حفر چاه و قنات و قوانین بهره برداری از آن و همچنین استفاده بهینه از آب باران و کنترل سیل و طوفان از دیگر توصیه های بهداشتی است.
در پایان آقای خلیل بحرانی، بهداشت اجتماعی جامعه اسلامی را دارای ابعاد چهارگانه دانست و اضافه کرد: ابعاد چهارگانه اعتقادی، اجتماعی ـ روانی، اخلاقی و اقتصادی؛ تشکیل دهنده نظام بهداشت اجتماعی اسلام هستند. در بعد دینی و اعتقادی، مبارزه اولیه با بت پرستی در عصر نبوی و سپس، مبارزه با فرق انحرافی و عقاید انحرافی همچون اشاعره، معتزله، اسماعیلیه و … در عصر ائمه علیهم السلام ادامه داشته است. در بعد اجتماعی و روانی مبارزه با دنیاپرستی، قدرت پرستی، لذت طلبی و تجمل پرستی توسط اهل بیت علیهم السلام انجام شده است. در بعد رفتاری ـ اخلاقی معصومان علیهم السلام با تأکید بر پرهیز از گناهان اخلاقی مانند بی بند و باری، شرابخواری، تبعیض و نژادپرستی، دروغ گویی و ترویج و تشویق فضیلت های اخلاقی همچون صداقت، احترام به خانواده و زنان و دختران و … با انحرافات جامعه اسلامی مواجه می شدند. در بعد اقتصادی نیز اهل بیت علیهم السلام با ویژه خواری های گسترده و تبعیض در تقسیم بیت المال میان مسلمانان برخورد کرده و سبک زندگی علوی را در مساوات و عدالت ورزی در جامعه تبلیغ می کردند.
در انتهای این نشست، دانش‌پژوهان و حاضرین در جلسه سوالات خود را مطرح و به بحث پرداختند و در نهایت، این رساله علمی با نمره عالی با موفقیت دفاع گردید.

مشاهده همه خبرها

ارسال نظرات

پیمایش به بالا