آخرین خبرها

دسترسی های سریع

اپلیکیشن دانش پژوه

جلسه پیش دفاع پایان نامه حجت الاسلام رضا عسگران، با موضوع «گونه شناسی و نقد آرای مستشرقان پیرامون شخصیت، منزلت و اصالت رسالت پیامبر اعظم (ص)»

به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام: جلسه پیش دفاع رساله سطح چهار حجت الاسلام رضا عسگران، دانش پژوه رشته تاریخ و سیره پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در این موسسه برگزار شد.
در این جلسه، که با حضور استاد راهنما حجت الاسلام والسلمین دکتر قاسم رزاقی و استاد مشاور، آقای دکتر سعید طاووسی برگزار شد این رساله با عنوان «گونه شناسی و نقد آرای مسشرقان پیرامون شخصیت، منزلت و اصالت رسالت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله» در قالب نشست پیش دفاع، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این نشست، آقای رضا عسگران، بحث خود را با بررسی مهم ترین مسائل و شبهاتی که در ابتدای رسالت حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله تا عصر کنونی، توسط مستشرقان درباره حضرت ایشان مطرح می شد، بیان کرد. وی گفت: شاعری، کهانت و ساحری، بیماری صرع و جنون؛ از جمله مهم ترین اتهاماتی است که مستشرقان از بدو رسالت تاکنون درباره نبی اکرم صلی الله علیه و آله مطرح کرده اند. ما در این رساله بعد از تعریف و تبیین مفاهیم کاربردی و کلیدی مانند «شخصیت»، «وحی» و «استشراق»؛ به بررسی آرای منکرین از مستشرقان و سپس به بررسی آرای مثبتین از میان مستشرقان پیرامون شخصیت و منزلت رسالت خواهیم پرداخت.
آقای عسگران ، رشته شرق شناسی در مراکز علمی غرب را ابزاری علمی و نه رشته ای علمی دانست و بیان کرد: شرق شناسی علی رغم آنکه در ظاهر به عنوان یک رشته علمی و دانش محض است، اما در واقع ابزاری است که غالباً از دیرباز در خدمت اهداف تبشیری مسیحی و اهداف استعماری دول غربی قرار گرفته است. متأسفانه بسیاری از شرق شناسانِ غربی، طراحان یا مجریان توطئه های استعماری در جهت سلطه دولت های غربی بر کشورهای اسلامی بوده اند.
دانش پژوه موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام، ناآگاهی و کم اطلاعی اسلام پژوهان غربی از فرهنگ اسلامی را یکی از مهم ترین عوامل تحلیل های نادرست و اغلب مغرضانه ایشان دانست و گفت: عموم مستشرقان و اسلام شناسان غربی به دلیل اینکه مسلمان نبوده و علاوه بر آن، تلاش جدی در درک دیدگاه های واقعی مسلمانان انجام نداده اند؛ با عدم تحقیق دقیق و مراجعه به متون اصیل اسلامی دچار تحلیل ها و نتیجه گیری های غلط در درک اسلام و جوامع اسلامی شده اند.
حجت السلام رضا عسگران، به ناسازگاری و انواع تناقضات در مطالب ارائه شده توسط اسلام شناسان غربی در معرفی شخصیت نبی اکرم صلی الله علیه و آله اشاره کرد و گفت: شرق شناسان غربی، از یک طرف شخصیت ایشان را دیکتاتوری جنگجو و مدیر که دارای نبوغ خارق العاده ای بوده است معرفی می کنند و از طرف دیگر ایشان را شاعری ساحر که دارای بیماری صرع و همچنین دچار جنون بوده است نشان می دهند که نمایانگر قضاوتهای همراه با بغض و پیش فرض های ذهنی ایشان و نقض بی طرفی در ارائه آثار علمی است.
آقای عسگران در ادامه، عدم آشنایی کامل مستشرقان با زبان و ادبیات عربی را یکی دیگر از عوامل تحلیل های نادرست اسلام شناسان غربی درباره اسلام دانست.
در انتهای این نشست، اساتید راهنما و مشاور، پیشنهاداتی مبنی بر تکمیل و بهینه سازی این رساله، به نویسنده ارائه نمودند تا با اعمال آنها، جلسه نهایی دفاعیه برگزار گردد.

مشاهده همه پایان نامه ها

مشاهده همه خبرها

ارسال نظرات

پیمایش به بالا